perjantai 27. tammikuuta 2023

TORKKAHYRRÄ



Torkkahyrrä-kirja on tarina ihmisestä, joka kesken työmatkan huomaa päänsä vääntyvän sivulle. 

Tuosta kokemuksesta alkaa matka, joka vie servikaalinen dystonia-nimisen sairauden diagnoosiin ja hoitoihin. 



Dystonia on suhteellisen harvinainen, neurologinen liikehäiriösairaus, jonka syntymekanismi on vielä osittain tuntematon. Dystoniaa sairastaa Suomessa noin kuusi tuhatta ihmistä. 

Kirja on minun tarinani ja sairauden läpi kulkemani matka, joka jatkuu yhä. Teksti sisältää myös tarinoita lapsuudestani ja nuoruudestani.

Kirja on sopeutumistarina ja sillä on tavoite olla myös vertaistukena ja tietoakin antavana. Kirja on toivottavasti myös kiinnostava lukukokemus. 

Olen kirjoittanut blogia tästä oudosta sairaudesta siitä lähtien, kun sairastuin ja sain diagnoosin vuonna 2013.

Kerron kirjassa kokemukseni niin aidosti kuin osaan, siitä alkaen, kun ensimmäiset oireet ilmaantuivat kesken työmatkan.



Minun tapani selvitä on ollut ennen kaikkea avoimuus. Olen pyrkinyt kertomaan dystonia-nimisestä sairaudesta täällä blogissa ja myös keskusteluissa.

Toisinaan olen huomannut, että antaessaan saa monin verroin takaisin. Omaa tarinaani kertoessani olen saanut vastapainoksi kuulla vielä vaikuttavampia kokemuksia.

On voimia antavaa kuulla jonkun sattumalta tapaamansa kertovan oman tapansa kestää sairauden tai jonkin muun vaikeuden keskellä.




Toivoisinkin, että tästä kirjasta tulisi sellainen tarina, joka antaa voimia ja kertoo yhden ihmisen tavan selvitä eteenpäin.

Kirjan nimi Torkkahyrrä tulee Kemijärven asemaperältä. Minua ja veljeäni kutsuttiin lapsena Torkkahyrriksi jostain syystä.



Kirjasta tulee omakustanne ja kerron projektin etenemisestä lisää tulevissa blogeissa. 

Tällä hetkellä työn alla on jo moneen kertaan työstetty käsikirjoitus. 

Mielenkiintoista puuhaa tämä omakustanteen valmistus.


Harry


Ei kommentteja: